14:06

Berserah kepada Allah atau Berserah kepada Takdir


“Barangsiapa yang mengerjakan dosa, maka sesungguhnya ia mengerjakannya untuk (kemudaratan) dirinya sendiri” (QS. 4:111).

Yang membezakan manusia dari makhluk lain adalah ‘Aql (baik ‘aql jasadi/fikiran mahupun ‘aql jiwa/fu’ad). Alat ini harus dipergunakan, demi tercapainya tujuan dari intipati penciptaan Insan. Jika seseorang ‘menyalahkan’ takdir semata, maka ia bisa jadi tidak mensyukuri dan menggunakan saran yang diberikan-Nya ini dengan semaksima mungkin. Tidak hairan jika Allah memurkai mereka yang tidak menggunakan ‘aql nya. “Dan Allah menimpakan rijsa (keburukan) kepada orang yang tidak mempergunakan aql-nya.” (QS. 10:100).‘Islam’ yang bermakna berserah diri, bukan berserah diri kepada takdir. Tapi berserah diri pada kehendak Allah atas diri kita.  Sulit sebenarnya mahu difahami, apatah lagi mencari secara mendalam apa sebenarnya kehendak Allah ke atas diri kita. Apa sebenarnya yang Allah kehendaki kepada kita untuk dilaksanakan setiap masa. Apa sebenarnya keputusan yang Allah berikan kepada kita. saban masa kita sering berpolemik dengan diri kita. Inilah takdir aku... berserah kepada takdir... aku serahkan segalanya kepada takdir dan macam-macam lagi luahan kita kepada takdir.

Inilah sebenarnya ujian Allah kepada kita. Menguji keyakinan dan kepercayaan kita kepada  kekuasaan pemilik sekalian alam. Biasanya kita sering menyalahkan takdir lebih-lebih lagi jika takdir itu tidak menyenangkan dan berpihak kepada kita. Berserah kepada takdir memberi makna bahawa kita mempercayai kepada makhluk selain Allah SWT,dan ini perlakuan syirik yang memerlukan kita bersyhadah setiap masa. Aql yang terbatas dijadikan sebagai asas dan sandaran kepada setiap keputusan yang kita lakukan. Malah seolah-olah takdir yang ditentukan adalah ketentuan Allah SWT kepada kita sedangkan sepanjang masa kita mencampuri urusan Allah SWT dalam apa pun keputusan bagi menentukan takdir  kita. Pembuktian yang cukup jelas dalam kehidupan kita seharian adalah penyerahan kita kepada Allah terhadap Qada dan Qadar kita. Ya Allah, aku serahkan segalanya kepadaMu malah dalam doa Iftitah yang kita baca setiap kali solat juga sedemikian,  namun sekerdil-kerdil makhluk, kita terus mencampuri urusan Allah setiap masa. Layak kah kita sebenarnya mencampuri urusan Allah sedangkan mencampuri urusan orang lain saja setiap masa pelbagai tohmahan dan cacian yang kita dapat malah menjadi mangsa hinaan dan penyisihan barangkali. Kita menjadi manusia yang sentiasa kurang bersabar menantikan sebarang keputusan daripada Allah... semuanya mahu cepat dan segera. Seolah-olah kita menjadi manusia yang mengatur dan menentukan keputusan Allah kepada kita. Masyallah. 
Ini sebenarnya yang menjadikan kita bertambah derhaka dan syirik kepada Allah SWT setiap masa. Menyerahkan segala urusan kepada Allah (lagi-lagi dalam keadaan kita kesusahan dan hilang pergantungan) tetapi bila doa dan permohonan yang dipanjatkan lambat hasilnya mulalah kita mencampuri urusan Allah SWT. Buat keputusan itu, mula menminta pertolongan daripada makhluk, meminta ehsan selain daripada Allah SWT. Bila dapat hasil yang buruk, mulalah kita menyalahkan Allah SWT sebab memberikan sesuatu yang bukan yang diharapkan. sedangkan Allah itu Maha mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNya meskipun kita pun tidak mengetahui sedikit pun tentang kekuasaan Allah. Malam ni solat istiqharah, malam ini juga aku mau resultnya. Mulalah syaitan dan iblis main peranan... diberikan pelbagai tanda-tanda terhadap permohonan kita... walhal tertipulah engkao wahai anak adam... sesungguhnya jarum hasutan ku itu untuk kau menderhakai Allah SWT. 
Fahami konsep ini jika kita mahu membezakan antara berserah kepada Allah dan berserah kepada takdir. Sebaik-baik hambanya adalah yang fana cintanya kepada Allah SWT, tidak mengharapkan sebarang balasan dan imbuhan daripada setiap amalnya. malah segala-galanya adalah untuk Allah semata-mata. Jika kita merasakan bahawa kehipuan di dunia ini adalah atas ketentuan Allah, biarkan sahaja Allah yang menentukan urusan kita. Kita wajid berusaha tetapi usaha yang tidak menentang hukum dan kekuasaan Allah. Kita wajib bertawaqal tetapi tawaqal yang berlandaskan kepada penyerahan kepada Allah semata-mata bukan dengan mencampuri urusanNya atau berurusan dengan makhluk lain. Jika engkau sudah berserah kepada Allah, maka setiap keputusan yang Allah turunkan adalah yang terbaik untuk hambanya, bukannya menyatakan bahawa aku berserah kepada Allah tetapi menciptakan takdir sendiri. Inilah sebenarnya kemudaratan yang dilakukan dan bertanggungjawablah kamu atas dosa-dosa yang kamu lakukan dan jangan sekali-kali kamu menyalahkan Allah SWT atas setiap takdir yang engkau tentukan. Sesungguhnya Allah Maha pemberi...dan tidak kurang walau sezarah pun kasih sayangNya pada hamba-hambaNya yang mempunyai jiwa-jiwa yang tenang dan sentiasa berserah kepadaNya. ya Allah, ampunkan aku, tiada daya dan upaya ku selaindari rahmatMu Ya rabb...
 

0 comments: