13:10

1/10: Pesona Negatif - catatan 1



Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih… wah! negatif pun ada pesonanya sendiri. Hebat, selalunya, negatif ini memberikan pelbagai implikasi yang kurang menyenangkan. Bagaimana negatif ada pesona. Jangan terburu-buru menghukum, pesona syaitan laknatullah sebenarnya. Seindah dan selengkap kejadian yang Allah kurniakan kepada kita, jarang kita syukuri niqmatNya. Malah saban saat (saat tu, bkn lagi minit) kita sentiasa mengeluh dan terus mengeluh dan terus dijauhkan daripada mensyukuri niqmat Allah. Ini semua pesona syaitan dalam kehidupan kita, diajaknya kita membayangkan kehidupan yang indah-indah terhadap pesona dunia yang melalaikan. Diajaknya kita membandingkan apa yang kita miliki dengan orang lain. Kenapa hidup aku tidak sempurna hidup macam sipolan itu atau sipolan ini. Bermula episode kita mensyirikkan diri kepada ciptaan Allah… bukankah apa yang Allah turunkan dan berikan semuanya baik dan indah… kadang-kadang buruk pada kita tetapi cantik dan indah pada penciptanya. Kita mengkufuri niqmatnya. Inilah kehidupan kita sehari-hari, penuh dengan kekufuran kepada pemilik sekalian alam.
Jasad yang kita pinjam untuk beribadah kepadaNya setiap hari juga pandai meminjam pesona syaitan ini. Jarang kita berfikir secara positif dalam konteks beribadah. Semuanya payah. Solat 5 minit sahaja memang payah. Payah dalam erti kata, kita sudah setkan dalam minda dan pergerakan kita bahawa solat itu payah. Maka jadi payahlah. Pergi sahaja ke hospital, wajib kita akan mendengar orang meraung merintih dan mengeluh kesakitan yang disedekahi Allah kepada kita. Bukankah sakit itu menyucikan dosa-dosa kita yang lalu. Sakit itu sedekah sebenarnya, sepatutnya kita bersyukur sebab dalam lalai dan syirik kita, masih Allah ingat kepada kita malah diberikan niqmat sedekah melalui sakit. Bukan sahaja kita mahu bersyukur malah menyumpah sedekah yang Allah SWT berikan kepada kita. Hamba jenis apa kita ni sebenarnya.
Bila kita ada masalah pun, kita sering mengadukan kepada makhluk yang lain selain Allah SWT. Kalau dapat penasihat yang baik, okey lah jugak. Kalau dapat penasihat yang setaraf dengan syaitan dan iblis laknattullah… makin sesatlah kita… sebab tu kita kena hati-hati dengan orang yang memberi nasihat. Meminta nasihat kepada ahlinya atau kepakarannya. Bukan main semborono sahaja. Sebagai contoh… kalau penagih dadah nasihatkan kita jangan sekali-sekali terlibat dengan dadah, maka itu nasihat yang betul… tetapi biasanya kita akan mencemuh dahulu nasihat yang diberikan “ dia sendiri menagih dadah, ada hati konon nak nasihatkan orang jangan menagih dadah”- astagafirullahalhazim… seolah-olah ditutupkan hati kita menerima nasihat dari sumber yang jelas pelaku. Allah sahaja yang maha mendengar dan maha mengetahui, serahkan dan meminta sahaja kepada Allah, asal yakin, percaya dan ikhlas terhadap hakikat kepercayaan kita kepada kekuasaan Allah SWT. Kata orang Indonesia… cukup toh… pokoknya TITIK. Maksudnya, tiada yang lain selain Allah SWT. Jelas dong.
Berbalik kepada soal kebersyukuran kita, biasanya perkara negatif akan lebih dominasi daripada perkara positif. Paling jelas, bila kita sakit. Katakan sakit gigi tahap kritikal, sehingga tak boleh ada gangguan sekeliling. Apa lagi kalau sakit gigi sudah sampai ke kepala. Masyallah… “ jangan kau bising sana, bodoh kau…”  kompom makian yang kita dapat. Mau solat dalam keadaan sedemikian… Ampun Ya Allah, sakit gigiku, tak boleh solat. Padahal yang sakit cuma satu bahagian daripada sepuluh anggota yang lain. Analoginya, kenapa satu yang sakit maka Sembilan anggota yang lain ikut sakit. Yang sakit gigi, maka tangan pun ikut-ikutan sakit. Malah semua ikut-ikutan sakit. Menemani sakitnya satu bahagian tadi iaitu si gigi.  Jika difikirkan logic, kekuatan kita untuk menunaikan ibadat masih lagi utuh sebab ada Sembilan anggota lain yang masih menyerahkan diri kepada Allah SWT… sebenarnya bahagian yang sakit juga bermohon kepada kita ‘bawalah aku sekali dalam ibadahmu, jangan tinggalkan aku, nanti ditanya dipadang Masyhar, tidak tahu apa mahu dijawab’… ini lah sebenarnya pesona negatif yang dimain-main kan oleh syaitan dalam agenda ibadah kita dan hubungan kita kepada pencipta. Jarang sekali kita mahu berfikiran positif dalam hal-hal sedemikian. Jarang kita beristirja kepada Yang maha Agung…” sesungguhnya segala-galanya daripadaNya dan  ku serahkan segala-galanya kembali kepadaNya. Kita sebenarnya lagi senang mengeluh, berfikiran negatif setiap masa. Seharusnya kita bersyukur kepada Allah SWT sepanjang masa. Jika ditakdirkan tangan kanan hilang, maka ada lagi tangan kiri. Jika ditakdirkan dua-dua hilang… teruskan bersyukur sebab dua anggota yang kurang itu membantu kita mengurangkan dosa.  Sesungguhnya Allah SWT amat mengetahui apa yang ada dihadapan dan dibelakang kita dan tidak ada satu pun yang mampu melampauiNya. Cakap senanglah QM, cuba kena dengan kao… tengoklah nanti, kao bersyukur kah tidak… Ya Allah, tiada daya dan upaya ku ya Rabb… sesungguhnya semuanya atas RahmahMu.

0 comments: