12:24

Normal Tapi Gila

Dengan nama Allah pemunya sekalian alam...syawal muncul selepas sebulan muslim sejati mengerjakan dan melaksanakan pelbagai amal dan rasuah kepada Tuhan mereka. Tangisan taubat akhir ramadhan membuat ku semakin mendekatiNya. Sesungguhnya tahun ni, ramadhan yang cukup bermakna sekali. Aku melengkapkan berbuka sebulan bersama keluargaku, seronok melihat anak sulung ku berpuasa penuh sebulan ( tetap juga dengan rasuah seringgit sehari berpuasa). Raya ketiga, sedang orang lain menikmati segala juadah dan menu yang mengiurkan nafsu, aku memulakan puasa 6 bagi melengkapkan puasa ramadhan. Dan paling menyeronokan bila Allah memberi aku pembelajaran dan pengajaran secara tidak langsung. Inilah rezeki yang selalu aku harapkan daripadaNya. Dalam keletihan menahan hawa nafsu... (maklumlah sekelilingku org lain seronok mekan, minum dan merokok) iyalah kan Aidil Fitri ( balik kepada fitrah) aku didatangi seorang gila dengan hapak dan hamis semacam, " bang, minta sigup sebatang" sambil menunjukan tanda org menghisap rokok. 'puasa aku tau geng' ujarku. Sambil merungut, dia mula memulakan dakwahnya padaku... Masyallah, kenapa semua orang normal ni mengaku normal ahh... aku ni dikatakannya gila, sedangkan Allah yang menciptakanku pun berpransangka baik padaku malah dijanjikan syurga kepada orang-orang macam aku kan geng. Terkasima aku seketika dengan hujahnya tu.  Ku renung jauh ke dalam diri ku sambil membandingkan dengan kenyataan manusia di sebelah ku tadi. " walhal mereka lagi gila, suka melanggar larangan dan perintah Allah, bila suruh sembahyang, bukan dia oarang sembahyang pun, bila puasa, macam-macam lah alasan nda mau puasa kan..." Bingung aku bertambah, siapa makhluk yang Allah hantar sebelah ku ni, perkataannya penuh dengan isim-isim yang menusuk ke qalbu. 
Sebenarnya terlalu halus ilmu yang Allah berikan dengan kita, dalam proses menuju perjalanan rohani ini, pelbagai dugaan dan rintangan yang Allah bentangkan sebenarnya membuat kita sentiasa mengkoreksi diri kita. Dalam sibuk kita menuduh orang lain gila disebabkan bentuk dan rupanya, Allah sebenarnya memberikan sejuta kegilaan berlandaskan nafsu dalam diri manusia normal yang lalai dan kufara. Orang gila itu memang sudah tentu gilanya, tetapi punca gilanya kita tidak mahu mengetahui pun. Asal bentuk semacam orang gila, kita pantas menghukum yang orang itu gila secara fizikal dan emosional.  Sedangkan gila spiritual lagi maha dahsyat gilanya. Bagaimana seorang manusia yang beraqal mampu melanggar batas-batas perintah dan laranganNya, sedangkan kekuatan aqal ini adalah panduan kepada kehidupan yang terarah dan terfokus iaitu Menyembah dan Menyerah diri kepadaNya. Persoalan kini, siapakah yang gila sebenarnya, orang yang kita hukum gila kerana bentuknya atau pun manusia yang dikurniakan aqal yang normal oleh Allah tetapi gila spiritualnya. Bingung aku.... tiada daya dan upaya aku melainkan dengan kekuasaanMu ya Robb.

0 comments: