10:48

Khutbah Tanpa Roh

Dengan KebesaranMu ya Allah yang sentiasa memperingatkan... hari ini jumaat bertandang lagi, semakin pantas masa berlalu, namun dalam kepantasan masa yang berlalu, rupanya dalam kita sedar tak sedar ada yang masih kekal dalam kepompong, mungkin belum bersedia menjadi rerama yang cantik barangkali atau takut mengalami perubahan sepantas perubahan dunia. Dalam masjid hari ini, dengan manusia yang pelbagai ragam dan bentuk... aku dimomokan lagi dengan khutbah usang yang bagiku hanya sebagai pelengkap fardhu jumaat berkenaan. Minggu sebelumnya, perisianannya lebih kurang serupa sahaja. Dihujung sebelah kiriku, hamba Allah khusyuk melayan kantuknya sambil berzikir (maklumlah, kepala seolah-olah orang berzikir), di sebelah kanan ku pulak seorang hamban Allah sibuk menoleh ke kiri kanan memerhatikan sekeliling, barangkali dalam fikir jahatku, mungkin si kawan  berfikir bila khutbah ini selesai dan solat jumaat dimulakan, barangkali banyak urusan dunia yang perlu diselesaikan. Di mana silapnya, bila anak-anak remaja yang berada dibahagian belakang masjid bercerita tentang keseronokan hidup mereka. Apa yang istimewa sangat pasal solat jumaat ni, iyalah, solat biasa yang hanya menghimpunkan puluhan atau ratusan jemaah di setiap permastautinan setiap waktu, atau masa untuk mennginfaqkan harta ke jalan Allah menerusi tabung-tabung yang beroda barangkali. 
Aku merasakan bahawa ada satu roh yang hilang setiap kali jumaat yang berlangsung... seolah-olah jumaat itu mati tanpa pengisian. secara jujurnya berapa ramai daripada kita mengambil iktibar dari khutbah yang dibacakan khatib di atas mimbar dengan tongkat kuasa yang dipegang. Atau hanya mendapat sedikit rasa bertaubat tetapi selepas melangkah keluar masjid, hilang begitu sahaja rasa taubat berkenaan. Dimana silapnya hilangnya roh tersebut... adakah sang khatib tidak ikhlas mengajarkan ilmu pada jemaah atau sekadar melaksanakan tugas sebagai khatib atau jahatnya " kao dengar kah atau tak dengar bukan masalah aku, tugas aku adalah menyampaikan (tabligh) pada jemaah, lain kao tanggung sendiri. Jawatankuasa masjid sudah menampal " Dilarang berkata-kata sewaktu khutbah disampaikan". Atau penulis teks khutbah jumaat yang tak ikhlas menulis menjadikan teks khutbah menjadi hambar dan tawar. Atau hanya menjadikan teks khutbah salin tampal sahaja dan deliver pada jemaah atau bosan barangkali asyik menyediakan teks khutbah tetapi jemaah tak juga ambil kisah. Kekadang aku terfikir, aku bukan agamawan, hanya seorang pendidik biasa sahaja, kadang-kadang sahabat aku berseloroh, dengan hanya pental pen sahaja aku menghabiskan kuliah 2 jam. Secara peribadi, inilah roh proses pengajaran dan pembelajaran yang perlu aku terapkan pada pelajarku, mengajar mereka berfikir bukan menjadi burung bayan " meluah apa yang ada dipowerpoint dalam peperiksaan".
Balik kepada persoalan khutbah, haruskah kita membiarkan proses yang sama terus berlangsung... orang datang kosong dan balik kosong tanpa ilmu dalam khutbah yang diambil. amalan apa yang ada pada jemaah, jika khatib yang duduk di atas mimbar juga tidak memikirkan kaedah yang sesuai untuk memenangi hati jemaah. Bukan kah akhirnya menjadi satu dosa kepada kita membiarkan jemaah balik dalam keadaan kosong sedangkan qalbunya lapar dan dahaga akan ilmu dalam lontaran khutbah. bagi aku mudah sahaja, ini dakwah dan menyampaikan walaupun satu ayat kepada jemaah adalah fardhu untuk bekal amalan mereka, justeru, pihak khusus perlu mencari alternatif supaya jemaah datang, merenung dan memikir isi khutbah dan memperkuat tauhid, taqwa dan taat mereka kepada Allah dan Rasul. Sama juga dengan pihak kementerian atau jabatan, jangan lah pedulikan sangat persoalan politik itu tak boleh atau ini tak boleh dalam khutbah... jika sesuatu isu itu mampu mendidik aqidah jemaah, lontarkan sahaja, biarkan jemaah berfikir dan menentukan, ini asyik menjadi manusia yang dikawal dalam serba serbi. Allah berikan kita aqal untuk merenung segala kekuasaan dan ciptaanNya, bahkan Allah memberikan manusia fikiran mengikut logik aqal, bagi membezakan buruk dan baik, halal dan haram. Walaupun kehebatan Allah SWT tiada bandingan dalam menetapkan segala urusan makhlukNya. Mudah2an ada insan yang prihatin dengan luahan ini. Mudah-mudahan esok ada metod baru dalam penyampaian khutbah, semoga rohnya dapat dihidupkan semula, biarkan semua jemaah menhjadi muslim yang bertaqwa setiap masa dan berluma-lumba menantikan hari jumaat penghulu segala hari. Hari ini jiwa ku akan dapat makanannya, moga-moga khutbah jumaat minggu ini menambah iman dan amalku dan mendekatkan diriku pada Allah yang berkuasa. Ingat, jasad tanpa roh ini ibarat bangkai atau MOKCONG panggilan anak perempuanku pada hantu gandingan Momok dan Pocong. Apalah ertinya ilmu jika roh ilmunya mati...apalah ertinya khatib jika jemaah memekakan telinga dari mendengar pengisian usang dan kosong barangkali. Apalah ertinya solat jemaah jumaat jika setiap manusia di dalamnya hanya datang kosong dan balik kosong....
Ampunkan aku ya Allah... Hanya Engkau yang Maha Mengetahui dan tiada daya upaya aku melainkan dengan kekuasaanMU. Ampunkanlah dosa aqal dan lidahku serta perbuatanku.

0 comments: