10:17

Wah...akulah transformer

Dengan Segala kebesaranMu ya Allah...sebulan rasanya blog ni tak diupdate. banyak ilham, iktibar dan ilmu yang Allah berikan sebagai rezeki kepada hambanya yang hina ini. Cuma lisan sahaja yang gatal dan tak kenal diuntung... "mau lah ditampar mulut ku sendiri". Ikut sedap lisan sahaja, walhal punca dosa yang tak terkawal adalah lisan. Semua keluar tanpa sedar, padahal sudah ditegah dan cuba di kawal. Benarlah, kadang-kadang betapa halusnya syaitan menipu kita. Walhal, syaitan bukan pintar mana pun. namun kekal juga manusia kalah dalam permainan dan tipu dayanya.
Allahu Akbar, sesungguhnya Allah Maha Besar dan tiada keagungan selain engkau ya Allah. tergerak kalam ini berbicara tentang transformasi dan perubahan. Kadang-kadang terfikir, susah sangat kah kita menerima perubahan orang lain ke arah kebaikan. selalu menjadi bicara, si polan sudah berubah lah... si polan tidak sudah bercerita tentang dunia... di mulutnya hebat berkata-kata tentang akhirat. Wah! jujurnya, itu pujian atau kebodohan manusia yang tidak mengenal diri dan penciptanya. Yang memuji tidak pulak kurangnya, wah! hebat bahasa lontaran lisannya, dari pengajian mana pulak manusia yang bertazkirah ni. Mesti Madinah atau Mekah pengajian agamanya.  Aku tergelak melihat kebodohsombongan manusia yang ada disekeliling. Riak, ujub, sombong dan angkuh mengaratkan hati yang sedia berkarat kesan dek pujian dan penghormatan manusia di sekeliling. Tak masuk dek aql dan qalb aku plak pujian dan penghormatan manusia ini. makin aku menjauhi diri dari mereka. 
Aku berkongsi rasa dengan sahabat dan saudaraku... dalam ketawa dan bercampur nada sinikal, sahabat bertanya " Apa kao rasa". Aku kata, mengerikan sungguh manusia sekeliling ku. Bila masa aku bercakap tentang akhirat. Nda pernah aku rasa, lisan ku bercakap tentang syurga dan neraka. Bukan sebab tidak tahu tapi takut bercakap sesuatu yang tidak dapat kuperjelaskan. Bila masa aku pernah menjejaki ke akhirat, melihat syurga dan neraka. Adakah flight ke akhirat yang dikonsesikan oleh MAS atau Airasia. teringin juga nak menempah, walaupun tiket penerbangan mencecah jutaan ringgit. Aku sanggup bergolok bergadai jika ada penerbangan ke sana.  Bayangkan kita bercakap sesuatu yang tidak pernah kita alami... walaupun termaktub di dalam kitab bahawa inilah bayangan yang ada dalam syurga dan neraka, tapi siapa kita cuba memperjelaskan sesuatu yang tidak pernah kau jejaki dan alami. Ilmu itu hanya sebatas lisan sahaja, dan aql yang sedia ada bukan boleh membayangkan atau memperjelaskan kuasa Allah SWT.secara total . Jauh daripada itu, kita sebenarnya sedang diuji oleh Allah SWT tentang konsep kewujudan dan kehambaan dalam perjalanan hidup ini. itu sahaja. 
Bukan menjadi dosa sebenarnya, kita bercakap tentang membawa jiwa-jiwa manusia yang sedang lemas dan tidur sepertimana tidurnya ulama-ulama kini atau dustanya ahli-ahli agama yang dulunya adalah agamawan tapi kini lebih ramai yang menjadi agama'wang'. Jelas sejelas-jelasnya, memperkatakan sesuatu yang baik sifatnya tentang kasih sayang Allah, kebaikan, pemurah, penyanyang dan pengasih Allah SWT kepada orang lain adalah sesuatu yang dituntut dalam agama. Kita tidak perlu menciptakan pengikut  tetapi cukuplah kita mengingatkan jiwa-jiwa yang lain supaya sentiasa tenang mengingati Allah SWT. Bayangkan satu dunia dalam keadaan berkasih-kasihan, tanpa prajudis dan prasangka. dan semuanya bertasbih tentang mengagungkan dan mengesakan Allah SWT. Masyallah... hebat sebenarnya, Jadi tidak perlu ada sindiran dan senyum sinis mengatakan bahawa sudah berubah si polan itu dan ini. Yang perlu jadi iktibar ialah, "adakah aku masih kekal dalam syirik dan jahil ku tentang siapa penciptaku dan sebab aku diwujudkan". Tidak kah ada rasa malu dalam diri bahawa orang lain berubah mencari kebaikan  dan aku masih kekal lagi dalam kepompong lama ku, umur makin berkurang, iman makin menipis, dosa semakin menebal. Orang lain sudah menjadi rama-rama yang cantik, terbang bebas dan merdeka menikmati keindahan dan keagungan ciptaan Allah. Aku masih kekal lagi dalam penjara kesombongan aku. Subahanallah.
Nah, inilah sebenarnya syirik manusia kata sahabat. masih sombong dengan janji-janji Allah dan masih memperakukan kehebatan diri sedangkan yang Maha Hebat adalah Allah SWT. hanya Dia, Dia dan Dia lah segala-galanya. Jadi, bila diajak mengarah kebaikan malah kita pula yang menjadi bahan tawa dan sindiran, Bagi aku mudah, kataku dengan sahabat. Memang tak masuk dalam qalb dan aql aku tentang pujian dan kutukan manusia ni. setakat penghargaan manusia ini, hahaha. memang aku dah talak tiga pun, yang aku perlu. Adakah Allah SWT masih memandang aku... mengingatiku, mengasihi dan menyayangiku dan mengampunkan ku. Kerisauan aku hanya ini. Jika Allah menutup pandanganNya padaku, di mana harus aku berada lagi. tiada sudut didunia ini aku diredhai dan aku tiada tempat disisiNya. Takat aku tidak dihargai kerana jasa-jasaku dan kebaikanku, tidak aku akan mati, malah sukanya kalau boleh aku dilupakan oleh sebab kebaikan aku itu. Aku tidak mahu terikat dengan manusia-manusia yang memandang kebaikan aku semata-mata. Sebab itu semuanya dusta dan pembohongan semata-mata. 
Ya Allah.. Tiada Daya dan Upaya aku. Ampunkan lah dosaku dan dosa kaum keluargaku, saudara2ku dan kaum golongan mukmin.

0 comments: